Dicen los viejos que los tiempos han cambiado porque antes tenían costumbres diferentes. Se
dice en los ríos, caminos y colonias de distintas zonas la manera en cómo se pedía la mano de
una mujer o de una nuera. Primero se visitan a los padres que tienen hijas, pero la mujer no habla
con el hombre, los que hablan y se entienden son los padres de ambos. Así que los padres que
llegan a pedir a la mujer de su hijo, primero hablan de su trabajo y pasatiempos en sus
propiedades. Poco a poco convencen a los padres, ya que aceptaron empiezan a sacar de su
bolsa la botella de aguardiente u otra bebida embriagante que ellos mismos hacen, la cual es de
color amarillo porque contiene especias.
Bebe un poco de esta botella, se le dice a los padres de la muchacha.
no quiero, pero si quieres te sirvo, dice el padre de la muchacha.
Que pena, si no aceptas esta copita, dice el que visita.
Entonces comienzan a beber, ya que se acabaron una botella, inician la pedida de mano de la
muchacha, solo venimos a decirles esto, esta solito todavía mi hijo y por eso venimos aquí
contigo porque tienes una hija soltera. Así le dicen a la madre y al padre de la muchacha.
La madre le dice a su hija esta bien que aceptemos.
Ya venimos, es el propósito de la vida, no le pasara nada a tu hija. Va a tener ropas allá, y vendrá a
visitarte, no te alejaremos de tu hija, no te dejara. Así le dicen a la madre de la muchacha.
Así nada mas se pide la mano de la nuera, a veces van a visitar dos o tres veces , si ya aceptaron
los padres pues ya pueden comer, el hombre y la mujer que se van a casar o juntar, ya se hablan,
pero primero hacen una pequeña fiesta y luego se juntan. A la mujer del hombre le dicen, ahora
hija espero que te portes bien, haces bien tu trabajo en tu casa, donde te quedaras, no vayas a ir
nada mas de floja, a dormir, a pasear; no vayas a provocar que hablen de mi en los caminos, en
los ríos. Así le dice el padre y la madre a su hija.
Así se pedía mujer, se cambiaba con bebidas embriagantes u otras comidas o despensa o
cualquier otra cosa a veces se pagaban con vacas, cerdos y otros. Así se juntaban antes.
Bajche mi ik'ajtyiñob yijñam wajali
Mi yälob. Lajkolibalob tsa'ix abi weñ k'extyiyi pañämil, kome wajali yambä bajche' mi imelob. Miyälob ya' tyi ji'lumil, tyi ñoxi isla, tyi chäktyepa', tyi ty'ulija', tyi ch'ibolja' che' bä mi ik'ajtyiñob
yijñam o yä'lib, ñaxañ abi mi ijulatyañob ibä jiñi tyatyälob añob bä iyalobil o yixik'al. Jixku jiñi
wiñik, ch'ityoñ o mi xch'ok, xk'aläl ma'añik mi ichaleñob ty'añ, kome jiñob laktyatyob mi
ichaleñob o mi yotsañob ty'añ tyi yotyoty xk'aläl. Che' bä mi ik'otyelob tyi jula' jiñi woli bä ik'ajtyiñ
yä'lib, ñaxañ mi ikajel yäl bajche' woli tyi e'tyel o tyi toñel, iñusak'iñ tyi cholel. K'uñtya k'uñtya mi
yust-esäñtyel ityaty iña' jiñi xk'aläl. Che' bä tsa'ix lujbayob tyi ty'añ, muk'ix meku iloksañ aja bäl
ichim, tsäläñññ… che'lok'el lembal melbil bä icha'añob, k’ ñyulañ abi kome muk'abi
iyotsabeñob sibikchuch ya' tyi mal limetye. Wits'japa iliyi tyaty.-che' abi yälol aja ityaty xk'aläli o
xch'oki.
- mach komik yubil, kome muk' jachix laktyukbeñ lakbä che' abi.
-muk'ix tyi kisiñ jk'ab wäle che' bä ma'añik mi ach'ämbeñoñ jump'is che' abi aja woli bä tyi jula'.
Che' jach abi jiñi muk'ix meku kajel ijapob. Che' bä tsa'ix jili ili jump'ej limetye, ya'ix meku kajel aja
k'ajtyiyaji_: che'tyo abi isujmlel mikäl bajche' iliyi tyaty, kolibäl, chuchu… ibajñeltyo juntyikil
kch'ityoñ, jiñ cha'añ tsa' tyiliyoñlojoñ tyi atyojlel, kome ixtyo tsa' añ mi kilañ awaläch'okob, che'
abi yälol ityaty iña' xch'ok.
Yambä ja'el lakña'ob woliyob tyi ty'añ: yomäxtyo ajak'e chuchu', kolibal.
Kome che'äxtyo ityilel, isujmlel tsa' tyiliyoñlaj ila tyi pañämil ,che' ja'el ma'añik chuki mi
ityumbeñtyel awaläch'ok, ibujk ipislel jach mi k'otyel ityaj, yik'oty tyalobäch ik'eletyob, ma'añik mi
kajel ikäyetyob.- che' yälol iña' ja'el xch'ok.
Che'jach abi mi iyochel ty'añ bajche' iliyi. Añ abi tyi cha'yal o tyi uxyal mi icha'leñob jula'. Mi tsa'ix
jajk'i, muk'ix meku ik'uxob iwaj, muk'ix abi icha'leñob ty'añ jiñi wiñik yik'oty xch'ok, woli bä ityajob
ibä. Che' mi tsa'ix imeleyob jiñi alä k'iñijel muk'ix ipäyob ibä, muk'ix ityumiñtyelob wiñik yik'oty x-
ixik mi isubeñtyelob: wäle aläl yom meku weñ mi amel abä, mele meku tyi weñ awe'tyel ya' tyi
awotyoty baki mi amajlel, machme cha'añik mi akaj amajlel tyi ts'ublel, tyi wäyel, tyi wawañäyel,
machme mi akajel awäk'oñ tyi ajlel tyi bij, tyi ja'.- che' abi ityaty iña' jiñi xch'ok.
Che' abi mi ik'ajtyiñob iyijñam kome mi ik'exob tyi ts'a'añ yik'oty yambä bäñäk' o jiñach ches mi
yik'ob añ k'iñi mi tyojo' yik'oty wakax, chityam yik'oty yambäjob. Che' abi mi ityajob ibä bajche'
iliyi.
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Cultura y tradicion