Tsikoñel


Jiñi tsik tyi bele’tsik mi iyäk  ibäj  tyi jujunk’ajl,jujumbajk’, ya’i  tyi jujumpijk;  jiñ cha’a’ñ ik’aba’ junk’al.
Cha’añ mi its’ijbuñtyel tsikoñel añ bajche’ mi iña’tyäñtyel che’äch bajche’ iliyi.

Che’ mi  its’ijbuñtyel 21,  ñaxañ mi  iyäjlel  jump’ej ya’i  icha’k’al; jiñche’ numeñix tyi  junk’ajl   tsik,  muk’ix  iwa’   cha’ ajlel   yambä junk’ajl;che’ mi iyäjlel 30, ñaxañ mi iyäjlel lujump’ej ya’i icha’k’ajl;
jiñ che’ ñumeñix tyi junkajl  tsik wolibä ajlel,  muk’ix  icha’ wa’ ajlel yambä junk’ajl.  Baki mi icha’ yäñ ibäj  tyi ts’ijbuñtyel tsik, jiñ che’ mi iyäjlel 31, wä’i  ñaxañ jun  yik’oty  lujumpejl ya’i  icha’k’ajl, che’ bajche iliyi junlujump’ej icha’k’ajl che’äch mi ibejle ajlel  majlel yambä tsikoñel, jiñäch baki k’äläl komla k’otyel.

 Ili  tsik lok’em tyi cha’p’ej ty’añ, añ iwi’ tsik (jun-jum-) yik’oty  yilal chuki mi itsijkel (p’ej) jiñäch bajche’ yilaltyak; mi pijty  (pityil),  mi tyekel (tyejk), mi wojl (wox), mi palal (pajl).

jiñ che’ ñumeñix tyi junkajl  tsik wolibä ajlel,  muk’ix  icha’ wa’ ajlel yambä junk’ajl.  Baki mi icha’ yäñ ibäj  tyi ts’ijbuñtyel tsik, jiñ che’ mi iyäjlel 31, wä’i  ñaxañ jun  yik’oty  lujumpejl ya’i  icha’k’ajl, che’ bajche iliyi junlujump’ej icha’k’ajl che’äch mi ibejle ajlel  majlel yambä tsikoñel, jiñäch baki k’äläl komla k’otyel.

Ili  tsik lok’em tyi cha’p’ej ty’añ, añ iwi’ tsik (jun-jum-) yik’oty  yilal chuki mi itsijkel (p’ej) jiñäch bajche’ yilaltyak; mi pijty  (pityil),  mi tyekel (tyejk), mi wojl (wox), mi palal (pajl).





Belel tsik.
1 Jump’ej
2 Cha’p’ej
3 Uxp’ej
4 Chämp’ej
5 Jo’p’ej
6 Wäkp’ej
7 Wukp’ej
8 Waxäkp’ej
9 Bolomp’ej
10 Lujump’ej
12 Cha’lujump’ej
13 Uxlujump’ej
14 Chänlujump’ej
15 Jo’lujump’ej
16 Wäklujump’ej
17 Wuklujump’ej
18 Waxäklujump’ej
19 Bolomp’ej
20 Junk’ajl
21 Jump’ej icha’k’al
22 Cha’p’ej icha’k’al
23 Uxp’ej ich a’k’al
24 Chämp’ej icha’k’al
25 Jo’p’ej icha’k’al
26 Wäkp’ej icha’k’al
27 Wukp’ej icha’k’al
28 Waxäkp’ej icha’k’al
29 Bolomp’ej icha’k’al
30 Lujump’ej icha’k’al
31 Junlujump’ej icha’k’al
32 Lajchämp’ej icha’k’al
33 Uxlujump’ej icha’k’al
34 Chänlujump’ej icha’k’al
35 Jo’lujump’ej icha’k’al
36 Wäklujump’ej icha’k’al
37 Wuklujump’ej icha’k’al
38 Waxäklujump’ej icha’k’al
39 Bolomlujump’ej ich’ak’al
40 Cha’k’ajl 41 Jump’ej yuxk’al
42 Cha’p’ej yuxk’al
43 Uxp’ej yuxk’al
44 Chämp’ej yuxk’al
45 Jo’p’ej yuxk’al
46 Wäkp’ej yuxk’al
47 Wukp’ej yuxk’al
48 Waxäkp’ej yuxk’al
49 Bolomp’ej yuxk’al
50 Lujump’ej yuxk’al
51 Junlujump’ej yuxk’al
52 Lajchämp’ej yuxk’al
53 Uxlujump’ej yuxk’al
54 Chänlujump’ej yuxk’al
55 Jo’lujump’ej yuxk’al
56 Wäklujump’ej yuxk’al
57 Wuklujump’ej yuxk’al
58 Waxäklujump’ej yuxk’al
59 Bolomlujump’ej yuxk’al
60 Uxk’al 61 Jump’ej chänk’al
62 Cha’p’ej chänk’al
63 Uxp’ej chänk’al
64 Chämp’ej chänk’al
65 Jo’p’ej chänk’al
66 Wäkp’ej chäk’al
67 Wukp’ej chänk’al
68 Waxäkp’ej chänk’al
69 Bolomp’ej chänk’al
70 Lujump’ej chänk’al
71 Junlujump’ej chänk’al
72 Lajchämp’ej chänk’al
73 Uxlujump’ej chänk’al
74 Chänlujump’ej chänk’al
75 Jo’lujump’ej chänk’al
76 Wäklujump’ej chänk’al
77 Wuklujump’ej chänk’al
78 Waxäklujump’ej chänk’al
79 Bolomlujump’ej chänk’al
80 Chänk’al 81 Jump’ej jo’k’al
82 Cha’p’ej jo’k’al
83 Uxp’ej jo’k’al
84 Chämp’ej jo’k’al
85 Jo’p’ej jo’k’al
86 Wäkp’ej jo’k’al
87 Wukp’ej jo’k’al
88 Waxäkp’ej jo’k’al
89 Bolomp’ej jo’k’al
90 Lujump’ej jo’k’al
91 Junlujump’ej jo’k’al
92 Lajchämp’ej jo’k’al
93 Uxlujump’ej jo’k’al
94 Chänlujump’ej jo’k’al
95 Jo’lujump’ej jo’k’al
96 Wäklujump’ej jo’k’al
97 Wuklujump’ej jo’k’al
98 Waxäklujump’ej jo’k’al
99 Bolomlujump’ej jo’k’al
100 Jo’k’aluxk’al

Nicolas Arcos

Este es mi blog personal. En él registro noticias, ideas y ocurrencias que me gusta compartir. No voy a decir mucho más de mí (es una situación más que incomoda). Dejaré que el contenido de este blog me describa. Agradezco su visita, el tiempo dedicado a la lectura de mis artículos y los comentarios que me haga llegar. Espero algo de aquí le sea útil.

Publicar un comentario

Articulo Anterior Articulo Siguiente

Anuncios